DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 09.04.2017 15:50:28 

navody
 
-

                                                                      Karburator-jikov 2917 Psb                                                    


Seřízení karburátoru 2917 Psb
Dobré seřízení karburátoru je základní předpoklad pro to aby motor správně pracoval. Pokusím se vám tedy popsat jak na to.

Vyčištění
Aby karburátor správně fungoval,musí být čistý a dostávat čistý benzín a vzduch. Čistota benzínu závisí na stavu nádrže zevnitř(pokud je vyrezlá doporučuji vyčistit).Čistotu vzduchu zajišťuje vzduchový filtr,ten občas vyfoukáme třeba kompresorem.Karburátor vyčistíme tak že ho celý rozebereme Vymyjeme ho štětcem a benzínem,pak ještě profoukneme kompresorem. Nejčastěji bývyjí nečistoty ve ventilu na víčku plovákové komory,usazeniny na dně plovákovky, ucpané kanálky a trysky.Kanálky a trysky profoukneme nebo pročistíme chlupem ze smetáku.

Popis
Na karburátoru 2917 Psb je šest prvků kterými lze štelovat.Na obrázku jsou to (1) hlavní tryska veliost 68 ,(2) volnoběžná tryska velikost 38 ,(3) šroubek volnoběhu ,(4) šroubek pro napnutí lanka,hladnina v plovákovce a jehla. Trysky Pokud máme válec bez úprav je dobré nechat trysky tak jak jsou a neměnit je. Volnoběh Volnoběžné otáčky se nastavují šroubkem volnoběhu který zvedá šoupátko. Nastavujeme je při teplém motoru a to tak že šroubek zašroubujeme a pak postupně povolujema až otáčky klesnou na takovou úroveň kdy motor ještě běží bez držení plynu.Otáčky se snažte nastavit co nejnižší. Napnutí lanka toto štělujema až po seřízení volnoběžných otáček.Šroubek vyšroubujeme tak aby při puštění plynu šoupátko dosedalo na šroubek volnoběhu (když dosedá je slyšet ťuknutí).A při přidání plynu se okamžitě zvedalo.Nesmí se stát že otočíte plynem a teprve po půl otáčce se šoupátko pohne,musí se hýbat okamžitě. Hladina v plovákovce se nastavuje takto.Otevřete kohoutek u nádrže a bez cupování necháte natéct benzín do karburátoru (asi tak půl minuty) a kohoutek zavřeme.Pak otevřeme plovákovou komoru a šroubovákem stlačíme plovák až na dno.Benzín který je okolo plováku by mněl být zároveň s jeho vrškem.Pokud je níže tak plíšek ve víčku přihnem nahoru.Pokud je výš tak plíšek přihneme dolu.Vše znova zkontrolujeme dokud to nebude přesně. Jehla <!--[if !vml]--><!--[endif]-->Jehlou se nastavuje bohatost směsi.Na jehle je v její vrchní části několik zářezů a v jednom z nich je nasunutý plíšek.Když je plíšek na nejvišším zářezu je směs nejchudší a když je na nejnižším tak je směs nejbohatší.Bohatá směs= veliká spotřeba,dušení při teplém motoru,černá svíčka.Chudá směs= bílá svíčka,přehřívání.Optimální nastavení je asi  druhý nebo třetí zářez od shora.

                                                                                      


 

                                                                        Zapalovaní

schemy : jawa  50/550

                                        

                           jawa 50/555

                                             

                                           jawa 50/20


                                                                     


                                              jawa 50/21
                                      
                         
                       jawa 50/23  
                                    

                                                 
                            Nadstavenie zapalovaní
                         

V zapalování se nastavují dvě věci.Odtrh a předstih.Odtrh je vzdálenost na kterou se vzdálí kladívko od kontaktu.Na obrázku je to (2).Předstih nám říká jak daleko je píst před horní úvratí když na svíčce přeskočí jiskra.Horní úvrať je doba kdy píst už nejede nahoru ani dolu,ale je na vrcholu své dráhy.
Nastavení Odmontujeme víčko u magneta a vymontujeme svíčku.V jedné ruce máme šroubovák který je zasunutý v díře pro svíčku a druhou rukou pomocí klíče otáčíme šroubkem "Předstih" čili i celým motorem ve směru hodinových ručiček,až bude píst v horní úvrati.Vezmeme šopléru (nebo nějaké měřidlo) a zjistíme jak hluboko je píst od hrany díry pro svíčku.Naměřenou hodnotu si zapamatujeme.Pak vezmeme šroubovák,povolíme šroubek a nastavíme vzdálenost mezi kontakty kladívka na 0,4mm a šroubek utáhneme.Pak mezi kontakty vložíme cigaretový nebo v nejhorším případě novinnový papírek a točíme motorem (opět ve směru hodin) než se kontakty opět sepnou,pak točíme pomaleji až se kontakty začnou znovu rozepínat= s papírkem lze pohybovat.Změříme jak hluboko je píst a tuto hodnotu odečteme od té první a máme předstih.Správná velikost předstihu je u každého typu jiná.Příslušné hodnoty si najděte v manuálu nebo tady v popisech.Pokud je věčí povolíme stator a otočíme jím po směru hodin,pokud je menší tak proti směru hodin,a celou akci opakujeme dokud není předstih správný.


 

 

           ........Motor.......

      Pulení motoru jawa 50 pionýr

                                         

                                    

Protože na netu není nikde kloudný návod na půlení fichtla tak se vám ho pokusím napsat... časem k němu přibude i fotodokumentace (to až budu půlit nějakej motor).

Nejdřív z fichtla odmontujeme sedlo a pak všechnu plechařinu kromě předního blaťáku.To snad každý dokáže.Pak z motoru musíme odpojit vše co by bránilo jeho vyndání z rámu.Takže sundáme kabel od svíčky,odšroubujeme výfuk,karburátor,stojánek se stupačkama (pozo! bez stojanu fichtl spadne a proto ho musíme nějak podložit špalkama),kabeli od magneta a spojkové lanko (na to musíte sundat start páku a pak pravý dekl).Teď povolíme tři šrouby které drží motor v rámu, vytáhneme je a motor opatrně vyndáme (hlavně s ním netřískněte o zem).Motor přeneseme na stůl a začneme ho rozebírat
Vyšroubujeme výpušťák na spodní straně motoru a vypustíme olej (je ho tam asi půl litru).Když je olej vypuštěný obrátíme motor na bok magnetem nahoru.Povolíme matici řetězkového kolečka (aby se při povolování neprotáčelo nacpeme mezi zuby a karter kousek dřeva) a kolečko sundáme. Teď sundáme magneto.Povolíme dva šrouby držící stator a sundáme ho.Vyšroubujeme šroubek držící vačku a vyndáme jí,místo ní našroubujeme osmišku šroub a utahujeme dokud rotor nesleze z kužele na kterém drží.Pozor pod rotorem na kuželu je malý čudlíček,ten si k rotoru přilepte kouskem lepící pásky a zabalte rotor do novin ať se do něj nenachytájí špony!!!
Nyní povolíme čtyři matice držící hlavu a sundáme jí (když nechce slést tak vrátíme na své míst start páku a motor rukou prošlápneme a hlava odskočí) ,z pístu a vnitřku hlavy očistíme karbon a sundáme i válec.
Motor převrátíme na pravý bok tj. levým deklem nahoru.Odšroubujeme sedum šroubů držící levé víko a víko sundáme (jestli je hodně přilepený tak do něho klepneme dřevěným špalíčkem).Pod ním uvidíme primární řetěz a spojku. Na spojce je pět pružinek.Ty se sundavají dost špatně, ale já na to mám takovej fígl doufám že to pochopíte (až budou fotky bude to lepší).Vemte stranový klíč 10-8 a stranou s 8 ho položte na primární kolečko a stranou s 10 ho položte na podložku pod segrovkou.Do pravý ruky vemte kleštičky,levou dlaní se opřete o střed klíče a kleštičkama vyndejte segrovku,pak pozvolna přestaňte tlačit aby pružinka nevystřelila. Takhle to proveďte u všech pěti.Teď ze spojky sundejte ten horní víčko a vyndejte lamely (všechny najednou protože je na nich řetěz).Zustane nám tam holý spojkový koš.Uprostřed něj je matička zajištěná plechovou podložkou.Podložku odehneme šroubovákem a matici povolíme 13tko trubkovým klíčem a můžeme sundat spojkový koš.Teď přichází nařadu primární kolečko které je na kuželu.Abyjseme ho sundali musíme mít stahovák (návod na něj je ve výrobě).
Teď povolíme vše co drží motor po hromadě tzn. 6/7 šroubů u spojky,šrouby zvenku na karterech, řadící mechanismus (2 šrouby) a nezapomenout na dva válečky které jsou v okách za které visí motor v rámu.Jedno je v předním a druhé v zadním dolním.Vytlučeme je nějakou kulatinou.Teď namontujeme na vytlačovák a začneme ho utahovat.Motor by se měl rozlézat.Jestli se rozlézá vepředu hodně a vzádu málo tak můžeme vzádu opatrně zapáčit šroubovákem v místě kde jsou oka pro uchycení motoru (!!! nepáčit jinde protože by se karter otlačila tekl by olej!!!),popřípadě můžeme gumovou paličkou nebo mědí bouchnout do převodových hřídelí (!!! netřískejte do klikovky!!!).Motor se rozleze a pak se rozpadne na dvě půlky.V pravém karteru zůstane nalisovaná klikovka.Pokud jí chcete vyndat tak opatrně vytlouct gumovou paličkou nebo mědí.Zapamatujte si ještě jak patří převodovka protože dvě prostřední kolečka se dají prohodit a pak máte pomalou dvojku.
Tak jestli se vám to povedlo tak se můžete chlubit že umíte půlit motor z fíka.Když ho máte rozpůlený proveďte tu věc kvůli které se to půlilo,umejte kartery a vnitzřnosti benzínem popřípadě vyměňte gufera, motor zase složte a hurá na silnice (nebo pole)???!!!


                                                                                

                      Rozdíly karterú
  

Na obrázku níže jsou vidět rozdíly mezi kartery jednotlivých motorů.Je vidět že karterů je víc druhů.
Levá víka motorů (pod nimi je spojka)
1. starší typ má šroub pro napouštění oleje vzadu nahoře
2. nevější typ má šroub pro olej uprostřed nahoře
Pravá víka motorů (pod nimi je magneto)
1. z motoru 550,555,05 -zaoblené bez víčka
2. z motoru 20,21,23 -hranaté s víčkem k magnetu

Středové kartery (mezi nimi je převodovka a klika)
1. z motoru 550,555
2. z motoru 05
3. z motoru 20,21,23
rozdíly jsou vidět z obrázku


  
        Triedenie  pístu a valcú
    

Tím že se píst ve válci neustále pohybuje se obě tyto součástky opotřebovávají.Válec se takzvaně vyběhá a už nemá přesný tvar a motor s tímhle válcem už nemá takovou kompresi a výkon. Proto je potřeba udělat výbrus.Při výbrusu se válec přebrousí na větší průměr.Při každém vybroušení se průměr válce zvětší o 0,25mm.Po výbrusu se dává i nová pístní sada (píst,pístní čep,segrovky).Při kažřdém vybroušení se objem motoru nepatrně zvětší,ovšem už po 8. výbrusu je objem válce 55ccm.Třídění pístů a válců podle výbrusů ukazuje tabulka: 

           

      

Třída pístů-------

A

B

C

0.výbrus

37,93-0,01

37,95-0,01

37,96-0,01

I.výbrus

38,19-0,01

38,20-0,01

38,21-0,01

II.výbrus

38,44-0,01

38,45-0,01

38,46-0,01

III.výbrus

38,69-0,01

38,70-0,01

38,71-0,01

IV.výbrus

38,94-0,01

38,95-0,01

38,96-0,01


Třída válce-------

A

B

C

0.výbrus

38.000 +0,006

38,006 +0,005

38,011 +0,005

I.výbrus

38,250 +0,006

38,256 +0,005

38,261 +0,005

II.výbrus

38,500 +0,006

38,506 +0,005

38,511 +0,005

III.výbrus

38,750 +0,006

38,756 +0,005

38,761 +0,005

IV.výbrus

39,000 +0,006

39,006 +0,005

39,011 +0,005


               ..........Svíčky .......

Zapalovací svíčka slouží k tomu,aby zapálila v pravou chvíli směs benzinu a vzduchu ve spalovacím prostoru.K zapálení dochází pomocí elektrcké jiskry která přeskočí na kontaktech svíčky.Český výrobce svíček je firma BRISK www.brisk.cz

Jaké svíčky do fichtla
Brisk N14c (studenější) na obrázku                                          
                      
Brisk N15c (středně teplá) Dříve Pal N7
Brisk N17c (Nejteplejší)

 

takhle vipada  propalenej  pist  pri pouzivani nespravnej svíčky

  




Převodní tabulka označení
 

  



                            .........Tuning vzhledu .......
               plexi kryt  zapalovaní
        

Takže dnes som si pre vás pripravil tuning krytu zapalovania. Efekt spočíva v tom,že pri naštartovanom motore je krasne vidieť ako pracuje vačka a kladívko (hlavne večer je vidieť iskrenie).Pre tých náročnejších môžeme toto doplniť o podsvietenie zapalovania do červena,modra,zelena alebo žlta a okoreniť to o blikanie ale to až v dalšom príspevku kde sa budem venovať čisto len podsvieteniu(všetko na 6V ).

Čo potrebujeme
1.kúsok plexiskla s ochrannou fóliou približne o rozmeroch 13 x11 cm a hrúbky 4mm(ja som to robil z väčšieho kusu pretože som si vytvoril tak 5 kusov do zásoby).
2.kryt zo zapalovania (JAWA 50 typ 20,21 a 23 )
3.vrták priemeru úchytných šróbov tohto krytu (tuším je to 5 vrták ale dajte radšej 5,3mm lebo, keď to budete doťahovať tak opatrne aby vám to nepopraskalo) a jeden vrák 7mm pre zápustné hlavičky šrobikov.
4.lupienkovu pílku, pilník(ja som použil kotúčovú brúsku nie karbošku )

Postup práce
Zoberieme si plexisklo a pôvodný plechový kryt položíme ho na plexisklo a obtiahneme centrofixkou (aj dierky na šróbiky).Ak to už máme uchytíme si plexi do zveráku a lupienkovou pílkou vyrežeme požadovaný tvar. Pre kontrolu si takto vyrezané plexi prirovnáme na zapalovanie čím docielime to,že uvidíme kde nám to prečnieva a či máme správne namalované otvory na šróbiky. Ak nám to niekde prečnieva tak si tieto miesta vyznačíme fixkou a obrúsime pilníkom alebo brúskou na požadovaný tvar ako je na obrázku dole.

             
    
              

                         Podsvícení zapalování

Takže dnes som si pre Vás pripravil podsvietenie na FICHTLA . Je to podsvietenie zapaľovania patrí to  vlastne   ktomu               krytu z plexiskla

        

      

    Čo budete potrebovať
Keďže na pionierovi je striedavé napätie a chceme k nemu pridať nejaké podsvietenie treba ho usmerniť ,na to nám poslúži usmerňovač(usmerňovačov sú rôzne veľkosti ako je na prvom obrázku hore v strede je jeden taký malinký o veľkosti 1x1cm a v pravo dole v "čokoládke" (lámacej svorkovnici ) je ďalší ,ale trochu väčší takže zaleží na vás ,aký si zoženiete .Ďalej budeme potrebovať jedno polohový vypínač (ak to nechceme mať zapnuté za bieleho dňa - však s podsvietením sa" machruje" až večer hahaha...:-),jednu LED diódu (akej farby záleží na Vás , ja som použil červeno svietiacu ,to je tá z toho priehľadného plastu) vysoko svietivú a jednu blikajúcu (už má v sebe zabudovaný blikač ,to je tá z toho červeného plastu) a nejaké kábliky dĺžky tak 20cm a 1x "čokoládku"(ak nechcete nemusíte ,môžete to aj priamo letovať , ale pre tých čo nemajú letovačku (trafo pájku) je vhodnejšia "čokoládka" že? Akú veľkosť ? To záleží od toho aké veľké súčiastky si zoženiete)       

  

Ďalej budete potrebovať kúsok pliešku veľkosti asi tak 8,5x2cm,epoxidovú plastelínu(EPOXI REPAIR sa to volá a predávajú to v železiarstve),ja som použil ešte aj čiernu plastovú izolačnú pásku (izolačku).Ako je vidieť na prvom obrázku LED diódy majú jednu nožičku dlhšiu (to je + pól) a druhú nožičku kratšiu (to je – pól) .Zapojenie LED diód na dolnom obrázku je následovne prvá LED-ka ide tá ktorú chceme "rozblikať " .Druhá ide blikavá , takže keď si to položíme pred seba na stôl v tomto poradí ,tak to bude ako na druhom obrázku - kratšiu nožičku obyčajnej LED-ky spojíme s dlhšou nožičkou blikavej LED diódy . Kto nechce mať blikavé podsvietenie ,môže použiť namiesto blikavej obyčajnú LED-ku na 3V .Ak budete kupovať diódy opýtajte sa na koľko sú voltov - musia byť na 3V ,lebo keď ich zapojíte do série pôjdu vám na 6V.

     Postup

     

Ako to už z tretieho obrázku vyplýva,zoberiete si dve LED-ky dve nožičky im spojíte a priletujete kábliky na ostávajúce dve nožičky(+ a -)

 

Tu na ďalšom obrázku č.4 je vidieť ,že kábliky na LED diódach sú už priletované (ja som použil čiernu dvoj linku ,s plusovým káblikom označeným červeným pruhom)dĺžka káblika je 1m.Úchytný pliešok som použil hliníkový z dôvodu jeho uchytenia(pod hlavičku skrutky čo drží svetelnú cievku na doske alternátorčeka .Hliníkový za to ,aby ho magneto nepriťahovalo a preto pod cievku a nie pod uchytenie dosky zapalovania ,aby ste si "nerozhasili" zapalovanie keď už máte "zapalko" nastavené).

 

Na ďalšom obrázku to už je 5-ty je to krásne zmontované do kopy ,drôtiky priletované na LED-kách sú zaizolované a celé to je prichytené čiernou izolačkou z vonkajšej strany pliešku ,to preto lebo keď to budeme montovať do priestoru zapaľovania ,tak chceme docieliť aby sa to opieralo (pritláčalo) o stenu krytu . To by sme mali jeden koniec a teraz ten druhý .Je zapojený v "čokoládke" na usmerňovač káblik s červeným pruhom je na + pól a čierny káblik je na - pól a už nám ostáva zapojiť ,ale čo? No samozrejme tie dve vlnovky na striedavé napätie. Schválne som to neletoval aby sa to dalo zamontovať do motorky a aby sa sem dali pripojiť aj iné zariadenia ,ako napríklad podsvietenie podvozku a iné ,ale to až v druhej časti pokračovania tohto svetelného tuningu.

 

Nemalo by to brať nejak veľa prúdu - samotná LED-ka berie tak okolo 20mA a to nie je veľa. Takže ak to chceme pripojiť na to striedavé napätie jeden káblik niekde ukostríme a druhý zapojíme na velkú svetelnú cievkuNo a už sa blížime pomaly k záveru ,na poslednom obrázku je vidieť ,ako som to testoval a skúšal , vymýšľal no proste tvoril .Ďalej budú už len fotky ,ako to vyzerá po namontovaní a ako som to montoval.

                                                          zdroj:wiku.ic.cz

 

                                        

                                                                 zdroj :www.jawa-50.cz

                                                 

                         Klikový hřídel

Ložiska klikového hřídele se vyplatí zakoupit ve značkové prodejně - žádáme volnější řadu. Tato ložiska jsou sice dražší, ale jejich životnost a spolehlivost nám ušetří čas i celý motor.

1 )Klikový hřídel můžeme použít v původním zakoupeném stavu, ale doporučuji provést kontrolu souosí čepů ložisek. Čepy navzájem nesmí házet o více než 0,02 až 0,03 mm. Dále zkontrolujeme, zda klika nemá vůli do stran v karterech. Ještě můžeme zkontrolovat jestli záváží kliky nehází.

2 ) pro náročnější doporučuji klikový hřídel odlehčit ubráním materiálu ze setrvačníku kliky. K tomuto zásahu musíme klikový hřídel nejdříve rozlisovat. Při rozlisování dbáme, abychom ojniční čep neprotlačovali setrvačníkem kliky ven. Musíme za horní polovinu setrvačníku kliku podložit a spodní polovinu vytlačíme za ojniční čep jako celek pohromadě se spodním setrvačníkem. Tímto sledujeme, aby nebyla funkční kluzná plocha ojničního čepu protlačována některým otvorem setrvačníku (průměr čepu se deformuje a hrozí porucha). Doporučuji klikový hřídel ubrat nejvíce na vnější průměr 90 mm.Tímto ubráním jde motor lépe do otáček. Pro velkou povrchovou tvrdost kliky se závaží musí nejdříve obrousit a potom přesoustružit na zvolený průměr kliky.

Odlehčením klikového mechanismu múžeme take provést odvrtáním setrvačníku kliky. Kalený povrch nejdříve obrousíme, potom odvrtáme (v materiálu kliky vybrousíme vrub), zalijeme otvory elektronem. Vrub nám slouží jako pojistka proti vypadnutí. Otvory můžeme také vyplnit napařeným korkem nebo jiným materiálem. Otvory volíme pravidelně v setrvačníku kliky z důvodu snážšího vyvážení. Odlehčení klikového mechanismu volíme podle otáček, v kterých budeme motor používat. Motor s lehkou klikou se rychle vytočí, ale špatně pracuje v nízkých otáčkách a zároveň se snižuje zatížení na převodovku motoru.Nakonec můžeme váhu kliky měnit přidáváním závaží na klikový hřídel ze strany spojky i zapalování a zvolíme vyhovující váhu.Ubráním setrvačníku nám vznikne velký škodlivý prostor v klikové skříni, který vyplníme hliníkovou vložkou do každé poloviny karteru. vložku vyrobíme s malým přesahem a do nahřátého karteru ji zmrazenou narazíme a zajistíme šroubem proti uvolnění. Vnitřní průměr vložky zvolíme asi o 0,7 - 1,0 mm větší než je vnější průměr klikového hřídele. Ve vložkách směrem k válci vybrousíme otvor, který nám zajistí volný průchodojnice. celý klikový prostor a výběhy přepouštěcích kanálů k válci pečlivě vyleštíme skelným plátnem a řádně vymyjeme. Při rozlisování klikového hřídele provedeme také úpravu ojnice. Povrch zbavíme hrubého povrchu, obrousíme a nakonec celou vyleštíme do zrcadlového lesku. Tímto zásahem zvýšíme pevnost a váha ojnice se zmenší o 15 - 20 gramů, čímž klesá celkové namáhání na klikový mechanizmus. Před úpravou doporučuji ojnici zkontrolovat proti trhlinám rentgenem. Trhliny se nejčastěji vyskytují v okolí oka pístního čepu. Ojnici s trhlinou nepoužijeme. Podle možnosti celou ojnici mimo ložiskových a kluzných ploch necháme slabě pomědit. Tím zlepšíme přechod tepla ojnicí a zároveň lepší chlazení čerstvou směsí. V ojnici také zkontrolujeme průchod mazacích otvorů v pístním oku. Takto upravené díly vyčistíme a slisujeme. Po slisování provedeme pečlivě kontrolu a seřízení klikového hřídele. To je velmi důležité pro bezporuchový provoz. Vůle jehlového ojničního ložiska nesmí přesáhnout 0,04 - 0,05 mm. Boční vůli ojnice volíme 0,5 - 0,7 mm. Nakonec překontrolujeme, zda je ojnice správně vyúhlovaná, provedeme hodinkami a dlouhým pístním čepem, který si vysoustružíme z libovolného materiálu.

  zdroj :www.jawa-50.cz

 

 

                               Spojka

Kolíky na nosném koši spojky ze zadní části ovaříme elektrickým obloukem, což zamezí častému uvolňování. Musíme dát pozor, aby svár nedřel o karter motoru

- střední kovové lamela se velmi brzy opotřebuje - zabírají hrany lamely. Proto je dobré vyrobit novou o 1mm silnější a z kvalitnějšího materiálu. Tímto se prodlouží životnost a zároveň zvětší přítlak spojky.

- přítlak spojky lze také zvýšit přidáním ploché ocelové podložky o síle 1 mm pod segrovky pružin spojky.

- u primárního převodu dbáme hlavně proti přidírání primárního řetězu. (To se stává při malém množství oleje a málo kvalitním oleji, který je ve vysokých otáčkách hodně zatížen).

Při spojování karterů (smontování motoru) dbáme především na dobé utěsnění klikové skříně. Motor tudy může přisávat vzduch nebo převodový olej a nemá potom požadovaný výkon. Opatrně montujeme gufera klikového hřídele, které mohou způsobit stejné poruch jako špatné těsnění skříně. Břity gufer před montáží klikového hřídele potřeme olejem.